Witam serdecznie wszystkich na forum. Niedawno dokonałem jailbreaka PS3 startując kompletnie od zerowej wiedzy w temacie i żeby osiągnąć wszystkie zamierzone cele musiałem zebrać mnóstwo różnych informacji z wielu różnych źródeł. Byłoby mi zapewne łatwiej gdybym trafił gdzieś na jakiś zestaw hintów zebranych w jednym miejscu, a niestety nigdzie takowego nie znalazłem. Dlatego postanowiłem go napisać.
Zapewne duplikuję info z różnych miejsc tego forum i jestem tego świadomy
1. Jak zrobić jailbreaka?
To już zostało opisane tutaj. Ja użyłem opcji całkowicie przez web-a. Wersja z której startowałem to OFW 4.82 i zainstalowałem na to CFW Rebug 4.82. I tej wersji CFW dotyczy niniejszy tutorial.
Po zainstalowaniu rebuga należy wejść menu głównym gier w Package manager i zainstalować z niego Rebug Toolbox:
A następnie uruchomić go i ustawić w nim następujące ustawienia:
2. Jaki soft będzie potrzebny?
Soft jaki ostatecznie uznałem za potrzebny do instalacji jest następujący:
1. MultiMan (04.82.00) - umożliwia odpalanie gier z ISO i backupów, w tym gier PS2, a przede wszystkim udostępnia serwer FTP z dostępem do dysku konsoli z zewnątrz. Drugi popularny manager to WebMan, ale powoduje u mnie duże zużycie CPU i losowe zwiechy sprzętu.
2. reactPSN (3.20+) - umożliwia aktywację licencji gier PSN.
Soft ten instalujemy następująco:
1. Na pendrive kopiujemy pobrane pliki .pkg.
2. Po włożeniu pendrive do konsoli można zainstalować pliki .pkg z wcześniej wskazanego miejsca, czyli Package manager-a z menu gier.
Dodatkowe kroki instalki reactPSN:
1. Załóż usera o nazwie aa.
2. Z poziomu tego usera odpal wcześniej zainstalowany reactPSN.
3. Jeśli user aa zmieni nazwę na reactPSN [...] to znaczy że procedura instalacji się powiodła.
3. Dostęp do konsoli z FTP
Aby nie żonglować pendrivem i uzyskać dostęp do konsoli z poziomu FTP należy odpalić MultiMan-a. Serwer FTP ładowany jest automatycznie po starcie MultiMan-a i dostępny będzie na porcie 21 pod adresem IP konsoli, który można sprawdzić w MultiMan-ie w ustawieniach systemowych. UWAGA: konsola zaraz po starcie nie jest u mnie widoczna w sieci przez jakieś 30s i trzeba na spokojnie zaczekać (jak zacznie działać ping do IP konsoli, zacznie wtedy również działać FTP, jeśli mamy włączonego MultiMan-a).
4. Struktura katalogów konsoli
Po wejściu w serwer FTP dysk konsoli jest dostępny z poziomu katalogu /dev_hdd0 i są w nim następujące istotne katalogi (jeśli ich nie ma, należy je utworzyć):
1. /GAMES - tutaj wgrywamy backupy gier do odpalenia multimanem.
2. /PS3ISO - tutaj wgrywamy obrazy ISO gier PS3 do odpalenia multimanem.
3. /PS2ISO - tutaj wgrywamy obrazy ISO gier PS2 do odpalenia multimanem.
4. /packages - tutaj wgrywamy pliki .pkg do instalacji z Package Manager-a w XMB
5. /game - tutaj mamy zainstalowane z .pkg gry.
6. /home - tutaj mamy katalogi domowe userów konsoli. Katalog danego usera można znaleźć analizując plik home/XXX/localusername.
5. Jakie są rodzaje gier?
Mamy co najmniej 4 rodzaje gier które mnie interesowały:
Gry PS3
1. Zrzuty z dysku BluRay. Są albo w formacie .iso albo jako katalog z plikiem PS3_DISC.SFB i podkatalogiem PS3_GAME (tzw. game backup). Nie wymagają one żadnej aktywacji licencji żeby je odpalić.
2. Dystrybucje elektroniczne gier z PSN w postaci paczek .pkg. Zazwyczaj wymagają wgrania licencji aby je odpalić.
Gry PS2
1. Zrzuty dysków DVD z grami, również w formacie .iso lub czasem .bin. Nie wymagają one żadnej aktywacji licencji żeby je odpalić.
2. Dystrybucje elektroniczne gier z PSN w postaci paczek .pkg z tzw. PS2 Classic. Zazwyczaj wymagają wgrania licencji aby je odpalić.
6. Jak odpalać gry PSN?
Wgrywamy paczkę .pkg do /dev_hdd0/packages i instalujemy z poziomu Package Manager-a z poziomu XMB. Po instalacji samą paczkę .pkg usuwamy.
7. Gry PSN aktywacja
Po wgraniu gry z PSN nie odpali się ona z automatu ponieważ nie będzie miała licencji. Spotkałem się z dwoma rodzajami plików aktywacji/licencji do gier PSN:
1. Plik .edat - jeśli dysponujemy takim plikiem, należy go wgrać do katalogu /dev_hdd0/home/MOJ_USER/exdata. Jeśli katalog exdata nie istnieje, należy go uprzednio założyć.
2. Plik .rap - jeśli dysponujemy takim plikiem, procedura jest nieco bardziej skomplikowana. Plik nagrywamy do głównego katalogu pendrive który następnie wkładamy w konsolę. Następnie idziemy do naszego usera reactPSN [...] i odpalamy stamtąd reactPSN, który przeskanuje pendrive w poszukiwaniu plików .rap i znalezione pliki zainstaluje w konsoli. Dodatkowe użytecznie informacje jak potem z tym działać znajdują się tutaj.
3. Posiadając paczkę .pkg i plik aktywacji .rap bądź .edat można dokonać repacku paczki tak, aby na konsoli nie trzeba było już nic robić. Opisane tutaj.
8. Jak odpalać gry PS3 z backupu / ISO?
W zależności od posiadanej wersji:
1. Backup gry (katalog z grą) wgrywamy do /dev_hdd0/GAMES.
2. Obraz dysku (plik .iso) wgrywamy do /dev_hdd0/PS3ISO.
Następnie w MultiMan-ie wchodzimy w sekcję Games:
I szukamy tam opcji Refresh. Klikamy refresh i MutiMan powinien znaleźć nam grę. Klikamy na grę, po czym nastąpi powrót do XMB z już zamontowanym dyskiem gry. Klikamy na dysk i odpalamy grę.
Można także w MultiMan-ie wejść w opcje gry i zaznaczyć opcję Direct Boot:
Wówczas nie powinno być potrzebne wychodzenie do XMB i samodzielne klikanie ponownie dysku z grą. Jednak nie każda gra działa z tą opcją. Jeśli nie działa - wróć do opcji bez Direct Boot-a.
9. Jak odpalać gry PS2 / ISO?
Podobnie jak w poprzednim punkcie, obraz dysku (plik .iso) wgrywamy tym razem do /dev_hdd0/PS2ISO, a następnie w MultiMan-ie wchodzimy w menu Retro:
I szukamy tam opcji Refresh. Klikamy refresh i MutiMan powinien znaleźć nam grę. Klikamy na grę, po czym nastąpi powrót do XMB z już zamontowanym dyskiem gry. Klikamy na dysk i odpalamy grę.
Jeśli nie posiadamy obrazu .iso lecz .bin należy skonwertować .bin do .iso. Opcja pod linuxa tutaj, pod windowsa może ktoś z forum dopisze.
10. Gry z backupu / ISO instalka do XMB
No dobra, teraz największa zabawa, bo gry (oprócz wersji z PSN) jak widać odpalamy spod MultiMan-a. Jest to upierdliwe bo 1) trzeba włączać MultiMan-a i tam oddzielnie szukać po menu 2) nie ma opcji żeby jakoś skatalogować gry tylko wszystko jest w płaskiej liście, podczas gdy w XMB mamy przynajmniej opcję podzielenia wszystkiego na albumy. Niżej podaję zatem sposób w jaki sposób odpalam backup gry spod MultiMan-a, ale bezpośrednio z XMB.
Aby tego dokonać potrzebujemy paczki ps3tools (używam 4.8.1). Działa to tylko pod windowsem.
1. Wgrywamy normalnie grę na konsolę do /dev_hdd0/GAMES/MOJA_GRA i odpalamy najlepiej za pierwszym razem przez MultiMan-a żeby poinstalowała sobie pliki jakie potrzebuje. Jeśli nie mamy backupu gry tylko obraz .iso można ten obraz skonwertować do backupu gry za pomocą MultiMan-a.
2. Tę samą grę wgrywamy sobie na dysku w windowsie powiedzmy do C:\MOJA_GRA.
3. Odpalamy program LastGame customizer z paczki ps3tools (plik lastGAME_Customizer.exe).
4. Teraz robimy taki setup i naciskamy ten przycisk:
I wybieramy plik EBOOT.BIN z naszej lokalnej wersji gry w C:\MOJA_GRA. Dzięki temu doładuje on resztę opcji z tego pliku (ID tytułu, ikonki itd). Jeśli nie chcemy korzystać z tej automatyzacji, można również wklepać to ręcznie.
5. Teraz poprawiamy w tych dwóch polach lokalizację pliku EBOOT.BIN oraz katalogu z grą zgodnie z tym, gdzie leży ona na konsoli:
6. Teraz mamy dwie opcje - odpalić grę za pomocą zamontowania dysku w XMB, który następnie trzeba będzie kliknąć (opcja: Normal Load) lub automatycznie odpalić grę po zamontowaniu tego dysku (opcja: Direct Boot on 3.55). Oczywiście lepsza jest opcja Direct Boot, jednak nie zadziała ona dla każdej gry. Dlatego mając już wszystko ustawione polecam przygotować obie paczki do wgrania na konsolę i wypróbować. Jeśli nie zadziała Direct Boot, to zawsze można wypróbować wersję Normal Load:
7. Finalnie klikamy Make i dostajemy plik .pkg który normalnie instalujemy w XMB za pomocą Package Manager-a. Ta "instalka" jest malutka - około 1-2MB, bo nie ma tam żadnej gry, a jedynie skrót do odpalenia MultiMan-a i następnie gry spod MultiMan-a. Zatem aby to wszystko zadziałało musimy mieć zarówno MultiMan-a, jak i grę wgraną do dev_hdd0/GAMES/MOJA_GRA, no i MultiMan musi widzieć tę grę w swoim menu Game.
11. Gry PS2 / ISO instalka do XMB
To samo co w pkt. 10 dotyczy gier PS2 odpalanych z .iso - tj. musimy je ładować z MultiMan-a i nie mu tutaj nawet opcji bezpośrednio startu gry, a jedynie zamontowanie dysku z grą. Niżej podaję zatem sposób w jaki sposób można skonwertować grę PS2 z .iso na .pkg i następnie zainstalować spod Package Manager-a XMB.
Aby to zrobić najpierw wykonujemy następujący krok. Ponieważ gry z PSN są zaszyfrowane i muszą posiadać licencję, packager gier z ps3tools do wszystkich z nich użyje jednej licencji z pliku .rap znajdującego się w paczce ps3tools w ps3tools\tools\scetool\RAPS\2P0001-PS2U10000_00-0000111122223333.rap. Ten pliczek .rap najpierw wgrywamy do konsoli za pomocą sposobu podanego w pkt. 7.
Mając już wgraną licencję odpalamy program PS2 Classic GUI (PS2Classics_GUI.exe) z paczki ps3tools:
I wykonujemy następujące kroki:
1. Program ma babola takiego, że niby ma na dzień dobry zaznaczoną zakładkę Encrypt ale tak naprawdę to ma zaznaczoną Decrypt. Klikamy zatem jeszcze raz dla pewności Encrypt (pierwsze pole tekstowe powinno zmienić label na *Decrypted Image*).
2. Wybieramy plik .iso z grą PS2.
3. Po załadowaniu danych gry w większym polu tekstowym niżej zobaczymy, czy plik ma wgrany LIMG czy nie. Jeśli nie ma (NO), to klikamy Add LIMG sector, jeśli ma to zostawiamy jak jest.
4. Następnie, jak już mamy LIMG sector, klikamy Encrypt i czekamy aż skończy. Jak skończy to zapisujemy powstały plik ISO.BIN.ENC sobie gdzieś na dysku.
Mając gotowy plik ISO.BIN.ENC robimy z niego tego .pkg z grą za pomocą ostatniej zakładki Make PKG:
1. W tym miejscu można kliknąć prawym klawiszem myszki żeby zcustomizować sobie małą ikonę gry.
2. W tym miejscu można kliknąć prawym klawiszem myszki żeby zcustomizować sobie dużą ikonę gry.
3. Finalnie klikamy Make PKG i czekamy aż stworzy paczkę .pkg.
Mogłoby to być w jednym kliku wszystko, ale autor najwyraźniej miał coś innego na myśli
Ostatecznie paczkę .pkg instalujemy za pomocą sposobu z pkt. 6 i cieszymy się grą. Ten sposób, odwrotnie niż w pkt. 10 nie wymaga posiadania już oryginalnego pliku .iso z grą wgranego do MultiMan-a, ponieważ powstała paczka .pkg zawiera pełną grę.
12. Wymiana dysku
Ponieważ żyjemy w czasach gdy można dysk 1TB wyhaczyć na allegro za 130 zł finalnie, a może nawet lepiej inicjalnie, można wymieniać oryginalny dysk z konsoli na większy. Ja to zrobiłem i tutaj nie ma za bardzo nic do dodania czego by nie było w tym tutorialu. Dla zainteresowanych dodam, że odkryłem, że wcale nie potrzeba mieć Phillips screwdriver, tylko wystarczy mieć normalny noname screwdriver krzyżakowy
Jedyna rzecz dlaczego umieszczam tutaj dodatkowe info na ten temat, to że głowiłem się czy mając już Rebuga 4.82 zainstalowanego na starym dysku, przy wymianie dysku muszę zainstalować od nowa OFW jakie miałem (4.82) i dopiero potem wgrać od nowa Rebuga. Odpowiedź na to jest następująca: nie trzeba instalować OFW, tylko od razu można polecieć z Rebuga. Procedura już po wymianie fizycznej dysku jest zatem taka, że wgrywamy Rebug-a normalnie na pendrive tak, jak przy instalacji go na OFW i następnie startujemy konsolkę z nowo włożonym dyskiem i tymże pendrivem. Konsola podczas formatowania dysku wykorzysta firmware znajdujący się na pendrive, czyli od razu Rebuga.